ApleistaZona.lt

(Ne) Turistinis miesto gidas

Dornier liekanos

Lėktuvai nepasiekę tikslo

2019/11/09 Administratorius 0 Komentarų

Šį vakarą dvi istorijos. Dvi istorijos su nelaiminga pabaiga. Prieš 7 metus pradėjus domėtis apleistomis vietomis staigiai supratau „kategoriją“, kuri mane labiausiai domina. Gyvenant Klaipėdoje Antrojo Pasaulinio karo palikimas buvo tai, kas buvo arčiausiai ir lengviausiai pasiekiama. Pradedant pirmuoju žygiu Kuršių Nerijoje ir pirma pažintimi su vokiečių gynybiniais įtvirtinimais, baigiant legendomis apie ežere šalia Klaipėdos nuskendusį vokiečių lėktuvą. Apkasai vaikščiojant prie jūros ar kulkų žymės ant Klaipėdos senamiesčio pastatų. Palyginus neseniai vykęs karas visame pasaulyje paliko tiek daug, jog dar ir šiandien galima pajausti jo alsavimą. Paskutinio vizito Skandinavijoje metu nemažai laiko praleidome gamtoje. Aplankėme nemažai. Vokiečių įtvirtinimai, tankų bandymų poligonas ir vadinamieji – „Wreck sites“. Vietos, kuriose dar ir šiandien labai aiškiai matomi nelaimių padariniai. Antrojo pasaulinio karo metu nukritę vokiečių ir britų lėktuvai. Pradėkime chronologiškai.

Medžiai

Buvo 1942 m. Liepos 2 d., Ketvirtadienis. Lietinga vasaros diena, kai viską apgaubė rūkas. Matomumas mažesnis, nei 100 metrų. Norvegas Olafas Lorenskogenas savo ūkyje Movatne išgirdo siaubingą garsą sau virš galvos. Iš karto buvo aišku, jog kažkas negerai. Įprastai vokiečių lėktuvai skrisdavo gerokai aukščiau. Netoliese esantį oro uostą supo aukšti medžiai. Buvo aišku, jog lėktuvas sugedo. Olafas nubėgo pas savo žmoną ir panašiai tuo metu pasigirdo smūgis. Netoliese virš uolų kilo gaisras. Tą rytą netoli Oslo sudužo vokiečių lengvasis bombonešis Dornier Do 17“.

Dornier
Pagrindiniai duomenys:
  • Įgūla: 4 žmonės
  • Lėktuvo ilgis: 15.8 m
  • Sparnų ilgis: 18 m
  • Aukštis: 4.56 m
  • Tuščio svoris: 5,210 kg
  • Kuras: 1,540 l talpos pagr. bakas. Papildomas 2,435 l talpos bakas bombų skyriuje
  • Varikliai: 2 x Brambo 323P (986 hp, 736 kW) su trijų ašmenų propeleriais

Olafas pirmasis atbėgo į nelaimės vietą. Didžiulėje teritorijoje buvo išsibarsčiusios nuolaužos, o tarp jų gulėjo trys vyrai. Prieiti arčiau nebuvo jokios galimybės. Sklido nežmoniškas karštis.

Dornier

Dornier Do 17 nuolaužos miške.

DornierDornierVariklis

Variklio liekanos.

DornierDornier

Sparnų likučiai.

DornierDornier

Piloto kabina.

Dornier

Žvelgiant kitu kampu.

Dornier

Iš viršaus.

DornierDornierDornierDornierDornier

Keliaujame toliau. Gera valanda kelio ir atsiduriame šalia Gardemoen oro uosto. Ilgi šio oro uosto pakilimo takai buvo naudojami ir karo metais. Kol Europa minėjo Pergalės dieną, Norvegijoje prasidėjo operacija „Paskutinio teismo diena“ – Norvegijos išsivadavimas. Tūkstančiai kariškių buvo nuskraidinti į Norvegiją. Deja, dėl įvairių priežasčių, sudužo trys lėktuvai ir 48 kareiviai žuvo.

Short Stirling

1945 m. Gegužės 10 dieną apytiksliai 8.00 ryto iš Shepherds Grove pakilimo tako Didžiojoje Britanijoje pakilo britų bombonešis „Short Stirling LK147“. Keturiais varikliais ir 6 vyrų įgula varomas bombonešis tą kartą buvo pakrautas maždaug 450 kg įrangos. Be to, orlaivyje buvo 14 vyrų.

Short Stirling

Short Stirling LK147 prieš savo paskutinę kelionę.

Prieš akis – keturių valandų skrydis per Šiaurės jūrą. 24 metų pilotas, karininkas Johnas Leonardas Bredas, vienas iš dviejų australų, prieš mėnesį buvo tapęs tėvu. Kai kurie vyrai buvo vedę ir turėjo vaikų, kurie laukė namo, dabar, kai karas Europoje pagaliau baigėsi, grįžtančių savo tėvų.

Short Stirling

Oras virš Oslo srities blogėjo dėl žemų debesų ir gausaus lietaus. Todėl buvo nuspręsta, kad lėktuvai pakeliui į Norvegiją, turi grįžti. Buvo išsiųstas atšaukimo signalas, tačiau dėl nežinomų priežasčių ne visi orlaiviai gavo šią žinutę. Apie vidurdienį Lyshaug fermoje Nannestad mieste didysis bombonešis skrido maždaug 10 metrų virš fermos stogų. Staiga lėktuvas dingo už medžių viršūnių ir sudužo į daubą. Pirmieji įvykio vietoje pasirodė vokiečių kariai, tarp kurių buvo ir medikų. Jie nustatė, kad išgyvenusiųjų nebuvo.

Short StirlingShort StirlingShort StirlingShort StirlingShort StirlingShort Stirling

20 mirusių vyrų buvo palaidoti nedidelėse kapinėse, kurios buvo pastatytos netoli katastrofos vietos. Buvo pastatyta paprasta, bet graži balta tvora, kuri juosė kapines. Kiekvienas kapas buvo pažymėtas baltu mediniu kryžiumi. Kapai buvo papuošti gėlėmis. 1945 m. Lapkričio mėn. Pabaigoje, praėjus šešiems mėnesiams po katastrofos, 20 vyrų buvo ekshumuoti ir perkelti į Vestre gravlund civilines kapines Osle, kur jie dabar ilsisi…

#Norvegija

Previous Post

Next Post

Parašykite komentarą

__