ApleistaZona.lt

(Ne) Turistinis miesto gidas

Kanalo šliuzas

Mozūrų kanalo šliuzas (Oberschleuse Fürstenau)

2017/12/15 Administratorius 0 Komentarų

Sveiki, praėjusios kelionės į Lenkiją metu aplankėme vieną iš dešimties senojo Mozūrų kanalo šliuzų. Pasirinkome turbūt patį žinomiausią, didžiausią ir daugiausiai užsienio urban turistų fotografuotą – viršutinį Fürstenau šliuzą. Labiau žinoma lenkišku pavadinimu – Leśniewo Górne“. Šiandien pabandysiu trumpai supažindinti jus su Mozūrų kanalo istorija ir pasidalinsiu nuotraukomis iš šios istorinės vietos. Artėjant link tikslo, žemėlapius galėjome mesti į šoną, nes iš tolo kelią mums jau rodė ženklai, žadantys požeminius tunelius ir vokiškus povandeninius laivus. Reklamos Lenkijoje – pačios nuostabiausios. Sustojome arčiausiai vietos. Visiškai tuščioje automobilių stovėjimo aikštelėje. Spėjimai pasitvirtino – šiuo metų laiku čia smalsuolių ypač mažai.

Lesniewo Gorne

Istorija

Mozūrų kanalas – neužbaigtas vandens kelias, jungiantis didžiųjų Mozūrų ežerus su Baltijos jūra per upes Łyna ir Pregoła. Šiuo metu Mozūrijos kanalas eina per dvi šalis: Lenkiją ir Rusijos Federaciją. XIX a. Pabaigoje sukurtas Mozūrijos kanalo projektas buvo paremtas buvusių Lenkijos brolių, įsikūrusių Prūsijoje, darbais. XVII a. Józef Naronowicz-Naroński sukūrė išsamius ežerų žemėlapius ir planą jungtis su Pregoła ir Niemen upių kanalu, o jo darbų tęsėjas Samuel Suchodolec (Suchodolski) sukūrė kanalo projektą, jungiantį ežerą Śniardwy su Niegocin ir toliau su Pregoła upe. Kartu su 1764 m. Prasidėjusia Mozūrijos ežerų kanalų statyba, pradėta rimtai apsvarstyti idėja, sujungti naują vandens kelią su Baltijos jūra. Iš kelių galimų variantų buvo pasirinktas geriausias ekonomiškai pagrįstas maršrutas, jungiantis Mamry ežerą su Łyna. 1849-1862 m. Sukurtas kanalo projektas, kurio ilgis apie 50 km ,tačiau projektas taip ir nebuvo pradėtas. Kitas 1874 m. Sukurtas projektas jau buvo patvirtintas Rytų Prūsijos nacionalinio parlamento, tačiau dėl problemų, susijusių su žemės nuosavybe jo statyboje, jis taip pat nebuvo įgyvendintas. 1906 m. pradėta konsultuotis su būsimos statybvietės gyventojais ir nustatyti racionalaus vandens tvarkymo principai didžiųjų Mozūrijos ežerų rajone. Pradinio statybos etapo metu buvo įsteigti du hidrotechniniai biurai. 1-oji dalis – nuo Łyna iki geležinkelio linijos Železnodorożnyj – Kryłowo (ilgis apie 28 km), Antroji dalis – nuo geležinkelio Żeleznodorożnyj – Kryłowo iki Mamry ežero (ilgis apie 22 km). Buvo parengtas kanalo statymo konkursas, kurį laimėjo bendrovės, turinčios tokio tipo darbo patirties, – Philipp Holzmann ir Dyckerhoff & Widmann. Statyba buvo oficialiai pradėta 1911 m. Balandžio mėn. Deja, bet prasidėjęs Pirmasis pasaulinis karas viską kuriam laikui sustabdė.

Pirmasis pasaulinis karasIki 1914 m. Buvo atlikti 3/4 žemės darbų. 1919 m. Prūsijos viešųjų darbų ministerijos sprendimu, projektas buvo atnaujintas. Tuo metu didelė problema buvo geros kokybės cemento įsigijimas, ypač reikalingas didžiausių hidrotechninių statinių – šliuzų statybai. Sunki ekonominė situacija XX a. pradžioje privertė padaryti dar vieną pertrauką.

Investicija buvo atnaujinta 1934 metais. Tai buvo nacionalsocialistų įgyvendinta Rytų Prūsijos ekonominės veiklos programa. Tuo metu statybos užbaigimo data buvo numatoma – iki 1941 m. Gegužės mėn. Iš pradžių darbas vyko sparčiai. Buvo patobulinta šliuzų konstrukcija Ozierka ir Piaski. Dėl Antrojo pasaulinio karo protrūkio ir dėl atsiradusio darbo jėgos praradimo, smarkiai sumažėjo darbo tempas. 1940 m. Kanalo statyboje dalyvaujančios Reicho darbo tarnybos (RAD) departamentai buvo deleguojami kitiems darbams. Mozūrijos kanalo statybos galiausiai sustojo 1942 metais, o 1944 metais dauguma tiltų buvo susprogdinti, siekiant sustabdyti sovietų puolimą.

Kanale esantys Šliuzai:

  • Oberschleuse Fürstenau
  • Unterschleuse Fürstenau
  • Schachtschleuse Sandhof
  • Schachtschleuse Bajohren
  • Schleuse Langenfeld, Adolfshof
  • Schachtschleuse Georgenfelde
  • Schleuse Wilhelmshof
  • Schachtschleuse Groß Allendorf
  • Bahnhofschleuse Allenburg
  • Mündungsschleuse Allenburg

Lenkijoje yra 5 šliuzai, o likusieji – Rusijos Federacijoje. Visi šliuzai yra gelžbetoninės konstrukcijos, kurių vienodi kamerų matmenys (plotis 7,5 m, ilgis 45 m). Jie buvo išdėstyti vietose, kuriose būdingi natūralūs šio rajono landšadto trūkumai. Taip buvo sumažintas darbo krūvis vykdant žemės darbus.

Oberschleuse Fürstenau

Oberschleuse Fürstenau

Jeigu jau sugalvosite čia apsilankyti ne vasaros metu, rekomenduoju pasiimti geresnius žygio arba guminius batus. Žemumoje esantis praėjimas pavirto visiška pelke.

Oberschleuse Fürstenau

ŠliuzasLesniewo GorneLesniewo GorneLesniewo GorneLesniewo GorneLesniewo GorneLesniewo GorneLesniewo GorneLesniewo GorneLesniewo GorneAplankytas Leśniewo Górne“ gal ir nebūtų toks įdomus, jeigu ne vokiško erelio emblemos pėdsakas pačiame centre (1945m. raudonosios armijos buvo nuimtas), kuris natūraliai asocijuojasi su trečiojo reicho košmaru. Gigantiškas statinys viduryje miško su tokiais ženklais savaime sukelia įdomius jausmus. Baugu, bet tuo pačiu nepaprastai įdomu. Šią vietą norėjau aplankyti jau daug metų. Pliusiukas uždėtas ir judam toliau. Iki greito!

#Lenkija

Previous Post

Next Post

Parašykite komentarą

TECHNINIAI NESKLANDUMAI! Komentaro pabaigoje parašykite vardą, kuriuo prisistatote